sunnuntai 20. helmikuuta 2011

Marseille ja Aix-en-Provence

Perjantaina klo 7.37 saksalais-suomalais-taiwanilainen erasmusryhmämme aloitti ekskursionsa kohti Marseillea, tuota Ranskan pahamaineisinta kaupunkia ja rikollisuuden tyyssijaa. Alunperin kolmihenkinen joukkomme sai vielä yhden jäsenen, kun saksalainen Jochen päätti lähteä mukaamme tutkimaan Välimeren rantoja. Marseillessa sää oli aurinkoinen ja päiväksi oli luvattu +16 astetta. Hostelli Vertigo Vieux-Port sijaitsi nimensä mukaisesti Marseillen vanhassa satamassa ja kävelymatkan päässä kaikista nähtävyyksistä. 24€/yö hintaansa nähden hostelli oli kodikas ja siisti, ja saimme siis oman 3 hengen huoneen tytöille ja Jochenille paikan poikien dormista.

Vieux-Port

Say Mars, Say Yeah!

Läheisessä boulangeriessa nautitun aamiaisen jälkeen lähdimme kiertelemään kaupungille, tarkoituksena metsästää tuliaisiksi muutama ehta Marseillen saippua, savon de Marseille. Lisäksi kävimme bysanttilaisessa kirkossa ja söimme lounasta Vieux-Portissa. Lounaan jälkeen kiipesimme kaupungin korkeimmalla kukkulalla tönöttävälle Notre Dame de la Garden basilikalle. Sieltä oli upea näkymä merelle ja kaupunkiin, ja päätimme jäädä basilikalle odottamaan auringonlaskua ja ottamaan kuvia. Illan kruunasi 13 euron alkuruuan, pääruuan ja jälkiruuan sisältänyt menyy kalaravintolassa ja paikallinen valkoviini.

Lauantaina lähdimme heti aamusta bussilla Aix-en-Provencen yliopistokaupunkiin. Matka kesti noin puoli tuntia ja maksoi 5€. Aixissa itsessään ei juuri ollut nähtävää, mutta tunnelma oli mukavan pikkukaupunkimainen. Aurinko porotti täydeltä taivaalta, joten kulutimme aikaa katukahviloissa ja puistoissa jäätelöä syöden. Iltaa vietimme Marseillessa hostellilla pitsan ja viinin merkeissä ja ryhmämme baijerilaiset jäsenet innostuivat opettamaan Schafkopfia: baijerin omaa, säännöiltään erittäin haasteellista korttipeliä.

Toripäivä Aixissa

Place d'Albertas, Aix-en-Provence

Sunnuntaiksi olimme suunnitelleet käyntiä Monte Criston kreivin linnassa, Château d'Ifissä, mutta kovan tuulen vuoksi Ifin saarelle ei kulkenut laivoja. Viereiselle Frioulin saarelle saimme kuitenkin paatin, joten 10€ hinnasta huolimatta päätimme lähteä katsastamaan kyseisen kiviröykkiön. Onneksi, sillä matka osoittautuikin todella ikimuistoiseksi! Parvi delfiineitä ui aivan laivan viereen ja järjesti upean hyppynäytöksen meille. Olimme aivan haltioissamme delfiinien ilmestymisestä, ja laiva pyöri hetken ympyrää paikalla, jotta saimme ihastella niitä.

Frioul aamulla

Retken plussat ja miinukset:

+ delfiinit
+ auringonlasku N.D de la Gardella
+ lämmin sää ja jäätelö Aixissa
- liian vähän rosvoja Marseillessa, ei käyttöä pippurisumutteelle tai hälyttimelle
- kaupungin valtavan koiramäärän tuottamat yllätykset kengänpohjissa